BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 7 Januari 2012

1st timeR jmpe... da ajak cOpLe huRM.. CUbe la sBr Lu..

ARy niey 07/01/2012 Aja br je alek dr canglOOn td bli tiket alek kpg.. hush...mmg ponat la togah2 ponaih dok jalan p tmpat bli tiket kat dpn KFC CANGLOON.. so aja alek pahang pada 17/01/12 kol 10.30 mlm...n pas je bli tiket trus g mam kfc MEnu nye= Snake plate pluss chese wadges,,mm yummy!!! sodap...sehingo monjilat jori oden ekau..taw..

Cter ary ni bbnyi bgini.. pg2 td aja de aty nk kua dgn knlan aja dak makmal uum ni jgk..aja.. tpk...xkan nk kua b2 je...so aja ajak la mbe skli...xmanis kot nk kua b2 je..ag pon aja br je knl dye kat makmal r2..nthen aja kua la dgn akak senior iaitu kak ayu,, yg cute lg anggun... aja kua dr kol 11 pg sampai kat cangloon pas je makan aja jln g c-mart cangloon n kat s2 kami kaRoke b2 sampai rsnye 2jam lebih gak la at c2 perh mmg lentok abis la karoke dgn kak ayu..terbaek lha..hehe..
nten pas je bis lagu terakhir ms kol 4.30 mbe llki aja dak makmal 2 col dye tnye aja kat ne da nk alek ke...dye nk tmpangkan aja n mbe law da nk alek...sO aja pown terima jela coz bas mmg susa nk dpt time2 cam 2 aja jmpe la dye n naek kte...1st aja mmg mlu nk ckp pape nsib bek la dye 2 pramah so xde lha nk mlu sanat2,,,aja jd peramah gak la jwb soalan dye yg btubi2....ade gak dye tanye kak ayu n kak ayu sampai xreti nk jwb ape soalan dye mmg spesefik sgt hehe klaka lha.. dye bnyk cte sal ank2 felda la coz dye mmg ank felda gak geng2 persada la katekan... kol 4.50 kami sampai dpp dye anta dpn2 dpp aja mmg agak mlu gak la coz dak2 pmpn bnyk dok lua blik time 2 dowg tgh melepak so kuatkan semangat...ja kua nthen bye kat dak yg anta aja 2,,

erm nthen pas je alek dye mcj aja dye trus tnye aja awk sudi x nk jd awek sy?? dgn nada ingin taw dye tanye 2, 3, 4, kali...aja tkjut sgt2 time 2... n aja ckp kat dye awk pk la lu...xkn nk tgesa2 coz ni soal aty n prasaan tp dye ckp xdak yg mustahil...so aja minx dgn cara baek aja nk dye bg aja masa nk pk soal aty dye..
nthen pas je kdian 2 aja trus snyapkan dri aja...aja xnk lukakan perasaan aja coz aja nk pk ms dpn aja...mafkan aja jika aja terpaksa buat awk mcm 2 tp aja ade hak aja n aja nk jg sty sume mak,pak, n family so bkn masanya utk aja bcinta,,,


“Saya ni betul2 sygkan awk...,” kata beliau.

“Kenapa pulak?” Tanya saya.

“Yer laa, orang lain daripada tak kahwin, lepas tu kahwin. Lepas tu bercerai, lepas tu kahwin semula. Saya masih macam ni jugak.” Keluh beliau dengan nada kesal.

“Boleh tak tolong terima cinta sy ? dengan Segera! Boleh tak?” Beliau meminta.

————

Jangan tergesa-gesa hendak berchenta... awk..ooi!.
dgn bcinta msty kite tpk nk kwin kan.. so..alam pkahwinan bkn pkare maen2...ja xmampu lg wak... mafkan aja..

Alam perkahwinan sekiranya tidak dirancang dengan betul akan menimbulkan pelbagai bentuk kesukaran dan masalah. Jangan tergesa-gesa menerima atau memilih pasangan hidup semata-mata kerana tekanan daripada persekitaran. Berkahwin biar bersebab dan sebabnya sudah semestinya kerana agama.

Perkahwinan itu melengkapkan sebahagian agama. Justeru, kita harus memilih individu yang betul untuk melengkapkan agama kita. Jika tergesa-gesa, mungkin tersalah pilih. Apabila tersalah pilih, bukan sahaja agama tidak dapat dilengkapi, malah mungkin menambah kesukaran di dalam beragama.

Sebelum berkahwin, kita mungkin mengidamkan seorang suami yang boleh mengimami solat berjemaah. Suami yang beragama, yang soleh, yang boleh membimbing. Oleh kerana tergesa-gesa berkahwin tanpa selidik, ditambah pula diri sendiri selama ini tidak mahu mendalami dan mengenali ilmu-ilmu agama … akhirnya “terkahwin” dengan seorang pengikut “Ayah Pin”

Tak ka lagi ghaplah?

Di dalam Surah Al-Anbiya ayat 37, Allah berfirman, “Jenis manusia dijadikan bertabiat terburu-buru dalam segala halya.” Lalu tidak hairanlah ada di antara kita yang tidak menyedarai hakikat ini, terlupa mengawal diri di dalam banyak keadaan. Menjadikan emosi, fikiran, hati mengawal keadaan. Sentiasa tergopoh-gapah dan terburu-buru walaupun di luarnya wajah “kononnya” nampak tenang.

Di dalam sebuah riwayat sahih oleh Imam Muslim, Rasulullah s.a.w. memuji seorang ketua kabilah dari suku Abdul Qais, “sesungguhnya di dalam dirimu ada dua sifat yang dicintai Allah, iaitu sifat santun dan tenang.”[1] Di dalam riwayat lain dinyatakan, “bertindak dengan perlahan-lahan adalah daripada Allah dan terburu-buru itu adalah daripada syaitan.”[2]

Jadi, relaks awk ..

Mungkin, sebelum kita tergesa-gesa membuat keputusan, kita boleh menangkan fikiran dengan mengkaji semula tanggungjawab-tanggungjawab selepas berkahwin.

Khas untuk awk.. ….

yang di petik sebuah riwayat daripada kitab Muhimmah Fi Ilmi Hadith, dikeluarkan oleh Al-Hakim. Diceritakan seorang wanita berjumpa dengan nabi s.a.w. dan menyatakan beliau telah dipinang. Lalu beliau ingin tahu tanggunjawab beliau sebagai isteri setelah berkahwin kelak.

Maka bersabda nabi s.a.w., “Jikalau mengalir dari dua lubang hidungnya darah atau nanah, lalu dijilat oleh seorang isteri belum lagi mendatangkan akan haq suaminya dan jikalau patut bagi seorang manusia sujud kepada seorang manusia, nescaya aku suruh akan isteri sujud kepada suaminya”

Maka berkata wanita yang bertanya itu, “Demi tuhan yang membangkitkan akan dikau dengan sebenarnya menjadi nabi, tiadalah aku bersuami selagi kekal di dalam dunia ini.”[3]

Khas untuk pedoman kita semua..…

Pada zaman Umar Al-Khattab r.a. menjadi khalifah, telah datang seorang lelaki kepada Umar Al-Khattab r.a. dan mengadu bahawa anaknya telah derhaka kepadanya. Si anak lalu dipanggil oleh Umar Al-Khattab r.a. seraya disuruh jangan menderhaka dan mentaati ayahnya. Tiba-tiba si anak bertanya kepada Umar r.a., “apakah seorang anak tidak mempunyai hak-hak ke atas anaknya?” Maksud pertanyaan ini adalah, “apakah tanggungjawab seorang ayah kepada anaknya?”

Lalu Umar Al-Khattab menerangkan tanggungjawab seorang ayah kepada anaknya, iaitu, “memilih ibu yang baik, memberi nama yang baik dan mengajar membaca Al-Quran.”

Si anak kemudian menjawab, “Wahai Amirul Mukminin, sessungguhnya bapa saya tidak membuat ketiga-tiga perkara itu. Ibu saya seorang hamba abdi dari Afrika dan bekas isteri seorang Majusi, nama saya ialah Khufasa’ (lipas) dan dia tidak pernah mengajar satu huruf pun daripada Al-Quran.” [4]

Oleh itu, sy harap agar...awk. ..

Mungkin, apabila memikirkan riwayat-riwayat di atas, kita akan lebih berhati-hati di dalam mencari pasangan hidup dan tidak tergesa-gesa. Atau mungkin kita akan lebih menghabiskan masa kita mendalami ilmu-ilmu agama supaya tidak gagal di dalam menjalankan tanggungjawab apabila si dia muncul nanti …

Wallahu’alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan